Göteborg, dax att bli kultiverad:)

Efter några dagars pajkastning så skall jag försöka komma på rätt spår igen och försöka skildra min/vår resa i Göteborg.

När vi anlände till götarnas stad så var valmöjligheterna enorma om vad vi skulle sysselsätta oss med under dagen till vi legalt kunde checka in på hotellet kl 15.00.
Min ursprungliga idé om att få göra ett återbesök på Göteborgs naturhistoriska museum, vilket jag inte besökt sedan en klassresa på mellanstadiet.
Det var inte utan att man kände sig som en bonnläpp när man smått förvirrat slingrar sig emellan spårvagnar och skit som surrar en, för att till sist landa på en parkering "1 mil" ifrån vårt mål.
Efter att vi hämtat andan och  dividerat om olika scenarion så beslöt vi oss för att vi INTE vill slanta 30 spänn i timmen OCH promenera långt.
Troligen skulle det bli avsevärt svårare att få parkering närmare målet och dessutom skulle det antagligen vara dyrare, men va gör man inte för att slippa gå?!:)
Gissa vad glada vi blev när vi lyckades  knipa den enda lediga rutan i anslutning till museét, som dessutom bara kostade 10spänn/timman, billigt och bra:)
Det är så förnämligt ordnat i Göteborg att den biljett man löser på tex naturhistoriska gäller på 5 olika sevärdheter, i ett helt år!, vilket kan vara kul och veta om man återkommer till stan!
Naturhistoriska är troligen den mest kompletta platsen där man lyckats konservera,illustrera och beskriva moder naturs olika varelser.
JAG kan inte komma på något som saknades i de långa korredorerna med hyllor och montrar med varelser från storlek som amöber upp till elefantstorlek.


Det är inte Indiana Jones, det är jag:)

Och även en hel del bergarter, skelett/fossil mm, i stort sett allt som har funnits/finns i vår natur, mycket intressant!
Tiden bara flyger iväg när man knallar runt och läser & fascineras av moder naturs under.


Annika slog sig ner för en välbehövlig paus, det är hon som sitter på räcket, inte hon i bakgrunden:)

Det mest imponerande inslaget var nog blåvalen i valsalen, världens enda uppstoppade!
Valen strandade på 1800-talet på västkusten och efter massor med turer så landade den uppstoppad på museét.
Dess historia är riktigt läsvärd.


I turistinformationen skröt de med att det skulle finnas en stor elefant uppstoppad, men vart fasen är den? hur svårt skall det vara att hitta en bautakoloss som väger massor med ton? frustrerande, får vila benet lite:)


Sprang på en kille som såg lite mager ut, han klagade på museéts mat.
Han hette visst Ahmed;)


Helt otroligt nog stötte jag även ihop med en av bloggens stammisar, Jojo!:)
Trots protester om att hon inte var "tillfixad" mm så gick hon med på en bild, jag sa att det är ingen som märker att du är luden på benen eller har hängpattar:)


Ingen dålig firre att få på kroken:)
Undrar om den nappar på mask.....

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0